Regler om fortrydelsesret for julegaveindkøb: Traditionen tro medfører julen altid en stor stigning af salget i detailhandlen. Der bliver købt i hundredtusindvis af gaver, og mange af disse skal efterfølgende byttes. Som butiks- og erhvervsdrivende opstår derfor spørgsmålet: Hvornår har din kunde krav på at få byttet en gave?

Først og fremmest er det vigtigt at skelne mellem varer købt i fysiske butikker og varer købt i internetbutikker. Din kundes krav på fortrydelsesret afhænger af dette. 

Køb af julegaver i en fysisk butik

Et køb er en bindende aftale, og ifølge lovgivningen har en fysisk butik ikke pligt til at tilbyde kunden retur- eller bytteret. Det betyder, at kunden som udgangspunkt ikke har krav på at få købesummen tilbage eller bytte varen til en anden. Dette gælder, uanset om den købte vare er en fuldprisvare eller en udsalgsvare.

Butikken bestemmer således selv, om der tilbydes en retur- eller bytteret, samt på hvilke vilkår retten skal gælde. Vilkårene kunne f.eks. omhandle kundens ret til at få købesummen tilbage, til at bytte varen til en anden, samt hvor lang tid butikken vil tilbyde dette.

De nærmere vilkår skal være aftalt på tidspunktet for købet, og butikken forpligter sig i overensstemmelse hermed. Hvis der skal gælde særlige vilkår, skal det oplyses kunden.

Varens stand

Ved en aftalt returret er butikken som udgangspunkt forpligtet til at tage en vare retur, som fremstår som ny. Hvis der skal gælde yderligere krav om varens stand, skal dette oplyses kunden ved købet. Dette kunne være et krav om, at alle oprindelige mærker skal sidde på varen.

Varen skal som udgangspunkt afleveres i original og intakt emballage. Udgangspunktet kan dog fraviges, såfremt emballagen ikke har betydning for varens værdi. Dette kan være tilfældet ved en trøje, som er pakket ind i plastik ved købet.

Kundens bevisbyrde

Det er kunden, som har bevisbyrden for den aftalte retur- eller bytteret. Kvitteringen er kundens dokumentation på pris og butikken, hvor købet er foretaget. Hvis det ikke fremgår af kvitteringen, at der tilbydes retur- eller bytteret, er det kundens ansvar at få dette nedskrevet.

Der gælder altid en 2 års reklamationsret på køb ved fejl og mangler, som forelå på købstidspunktet. Det gælder dog ikke fejl og mangler, som kunden gøres bekendt med på købstidspunktet.

Reklamationsretten medfører dog ikke et krav på tilbagebetaling af købesummen eller ombytning, medmindre kunden kan bevise, at varen var mangelfuld på tidspunktet for købet. Reklamationsretten kan derfor ikke anvendes som en fortrydelsesret af kunder.

Køb af julegaver i en internetbutik

Ved køb i internetbutikker gælder der som udgangspunkt en fortrydelsesret på 14 dage. Pligten til at tilbyde en fortrydelsesret gælder for alle erhvervsdrivende i EU. Den erhvervsdrivende kan frit tilbyde en længere fortrydelsesret.

Fortrydelsesretten starter fra det tidspunkt, hvor varen bliver modtaget af kunden. De 14 dage kan derfor nemt være udløbet, når varen først gives som gave i forbindelse med julen.

Fortrydelsesretten gælder dog ikke, hvor der handles Click & Collect, og varen betales i den fysiske butik. Her gælder reglerne for køb i fysiske butikker i stedet.

Der findes en række undtagelser til fortrydelsesretten for varer købt på internettet. Retten gælder f.eks. ikke for flybilletter, pakkerejser, kulturarrangementer, hotelophold eller specialfremstillede varer efter kundens specifikationer.

Regler om fortrydelsesret for julegaveindkøb

Den erhvervsdrivendes oplysningspligt

Ved online handel har den erhvervsdrivende pligt til at oplyse kunden om fortrydelsesretten. Dette indebærer oplysninger til kunden om fortrydelsesretten, samt hvordan denne udøves.

Det er vigtigt, at man som erhvervsdrivende korrekt og fyldestgørende oplyser om den lovpligtige fortrydelsesret. Ved manglende overholdelse heraf udvides fortrydelsesretten automatisk til 1 år og 14 dage.

Såfremt kunden gøres opmærksom på fortrydelsesretten inden for det første år, begynder de 14 dage dog at løbe fra dette tidspunkt.  

Varens stand ved udøvelse af fortrydelsesfristen

Varen skal ved returnering fremstå som ny. Kunden har ret til at prøve varen, men ikke til at tage den i brug.

Såfremt varen er skadet eller bærer præg af brug, gælder fortrydelsesretten dog fortsat. Den erhvervsdrivende har i så fald ret til at nedsætte returbeløbet tilsvarende den værdiforringelse, varen har fået. Vurderingen af værdiforringelsen foretages af den erhvervsdrivende – der altid bør sikre sig bevis for, at varen ved returneringen var i en ringere stand end ny.

Tilbagebetaling af købesummen

Kunden skal som udgangspunkt betale for fragten for returneringen. Dette gælder dog kun, hvis den erhvervsdrivende før salget har givet kunden oplysning herom. Kunden bærer ansvaret for varen under returforsendelsen. Det betyder, at hvis varen bliver væk undervejs, skal den erhvervsdrivende ikke tilbagebetale købesummen eller eventuelle udgifter til forsendelsen.

Den erhvervsdrivende er forpligtet til at tilbagebetale alle beløb, herunder omkostninger i forbindelse med varens levering til kunden. Dette skal ske inden for 14 dage efter, at varen er modtaget retur.

Spørg CLEMENS Advokatfirma

Har du spørgsmål til dine kunders fortrydelsesret eller andre køberetlige problematikker, er du velkommen til at kontakte CLEMENS advokatfirma og vores specialister i generel erhvervsret for at høre nærmere.